Ponownie zebrałem linki do wybranych informacji, jakie pojawiły się w sieci w ostatnim czasie. Wyselekcjonowałem takie, które wiążą się z obszarem zainteresowań tego bloga. W tym dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości oraz materiały nt. prawa konkurencji w zamówieniach. Mam nadzieję, że czytelnicy tego bloga korzystają z moich zestawień - i byłoby miło, gdyby przekazali te informacje w komentarzach lub wskazali, że nie warto tej aktywności kontynuować.
-
[nowe dyrektywy] Nie tylko Polska spóźniła się z wdrożeniem nowych dyrektyw zamówieniowych. Bezpośrednią konsekwencją tego opóźnienia jest powstanie możliwości stosowania przepisów dyrektyw wprost. Nasze analizy tych kwestii można przeczytać w ramach wpisów Bezpośrednie stosowanie dyrektyw zamówieniowych oraz Od kiedy obowiązek stosowania JEDZ-a w zamówieniach publicznych w Polsce? Nasze wnioski można porównać z hiszpańskimi analizami możliwości bezpośredniego stosowania dyrektyw zamówieniowych.
-
Niedługo po naszych publikacjach na stronie UZP ukazał się komunikat, w którym napisano, że „Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów, w których wartość zamówienia jest równa lub wyższa od progów unijnych, mają zastosowanie przepisy obowiązującej ustawy Pzp z uwzględnieniem zasady bezpośredniej skuteczności dyrektyw.”
-
[zbiór linków] Polecam obszerny zbiór linków nt. zamówień publicznych w Europie i na świecie.
-
[agencje reklamowe] Czy w ramach przetargu powinno się żądać od wykonawców przygotowania szeregu materiałów, które wymagają dużego nakładu pracy i kosztów? A jeśli tak, to czy wykonawcy powinni mieć prawo do zwrotu kosztów przygotowania oferty? Temat regularnie powraca – tu ciekawa dyskusja dot. przetargów dla agencji reklamowych (poza reżimem ustawy Pzp)
-
[in-house] Kompromisu ws. in-house nie ma i raczej nie będzie
-
[start-upy] Startupy i zamówienia publiczne - na razie byty równoległe. Ale naprawdę niewiele trzeba, żeby to się zmieniło – artykuł w j. angielskim
-
[GPA] Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy Pzp (po nowelizacji) przetargi mają być prowadzone w sposób „zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości”. Ustęp drugi tego przepisu wprowadza jednak zasadę, że nie mniej korzystnie niż wykonawców z UE trzeba traktować firmy pochodzące z państw, które przystąpiły do porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych (porozumienie GPA) i innych umów, których stroną jest Unia Europejska. Co oznacza, że już niedługo zasada równego traktowania stosowana będzie w Pzp tylko dla wykonawców z tej listy
-
[TSUE, upadłość, konsorcjum] Wyrok TSUE z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie C‑396/14 T Højgaard A/S, Züblin A/S potwierdza, że dozwolona jest zmiana w składzie konsorcjum, polegająca w szczególności na złożeniu oferty tylko przez jednego członka konsorcjum, o ile wykonawca ten sam spełnia wymogi określone przez zamawiającego, a jego dalszy udział w tym postępowaniu nie wiąże się z pogorszeniem sytuacji konkurencyjnej innych oferentów.
-
[prawo konkurencji] Ostatnio coraz większe zainteresowanie budzi problematyka zamówień publicznych w kontekście prawa konkurencji. Autor publikacji PUBLIC PROCUREMENT DIRECTIVE AND COMPETITION LAW - REALLY UNITED IN DIVERSITY? twierdzi, że dyrektywy zamówieniowe nie dość skutecznie przeciwdziałają działaniom antykonkurencyjnym w zamówieniach publicznych.
-
[zmowy przetargowe] Czyżby zbyt dużo zawiadomień o zmowach przetargowych trafiało do UOKiK? Jak inaczej rozumieć ten komunikat UOKiK, który wydaje się sugerować, że nie każde antykonkurencyjne zachowanie w trakcie postępowania zamówieniowego powinno trafiać do tego urzędu (i który jednocześnie sugeruje innych adresatów takich zawiadomień)?
-
[TTIP] Komentarz nt. wpływu umowy TTIP na zamówienia publiczne
-
[korupcja] Ryzyko korupcji w zamówieniach publicznych. Nowy ciekawy raport Preventing and Combatting Crime in Public Procurement – Final Report. Obejmuje on także Polskę. Myślę, że możemy być nieco zaskoczeni wynikami…
-
Zamówienia publiczne: Możemy stracić część unijnych dotacji. Dziennik Gazeta Prawna pisze o temacie, który jako pierwsi poruszyliśmy na naszym blogu artykułem: Spóźniona implementacja nowych dyrektyw zamówieniowych może słono kosztować
-
[TSUE, zasoby podmiotów trzecich] Warto odnotować ważny wyrok TSUE z dnia 7 kwietnia 2016 r. w sprawie C‑324/14 Partner Apelski Dariusz (sprawa polska, z wniosku KIO). Wyrok na podstawie starych dyrektyw, ale w dużej mierze zachowa aktualność. Trybunał wskazał m.in., że korzystanie z zasobów podmiotów trzecich jest dozwolone, jeśli tylko wykonawca będzie w rzeczywistości dysponował zasobami tych podmiotów, które to zasoby są niezbędne do wykonania tego zamówienia, z tym, że korzystanie z tego prawa może być ograniczone w szczególnych okolicznościach z uwagi na przedmiot danego zamówienia, a także jego cele. W szczególności może to być sytuacja, że podmiot trzeci osobiście i bezpośrednio musi uczestniczyć w wykonaniu zamówienia. Zamawiający może to wyraźnie wskazać w SIWZ. W nowej dyrektywie kwestia ta została częściowo bezpośrednio uregulowana (podobnie w nowelizacji ustawy Pzp).
-
[varia] "Tajemniczy klient" w zamówieniach publicznych? W Anglii działa już od 2012 roku. Jest to ciekawy sposób kontroli – mający na celu nie sankcjonowanie zamawiającego, ale raczej wsparcie go w usunięciu ewentualnych braków. Czy w Polsce zdałoby to egzamin? Na pewno uwolniłoby kreatywność zamawiających w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań zakupowych.
-
[dane o zamówieniach] Ciekawy materiał o potrzebie gromadzenia i lepszej analizy danych o zamówieniach publicznych. Temat wraca od czasu do czasu. Ja pisałem o nim w roku 2013 w artykule Big Data: Screening systemu zamówień publicznych w Polsce
-
[zagraniczne zamówienia] Bułgarskie problemy z zamówieniami publicznymi (j. ang.)
-
[zagraniczne zamówienia] Strategia polityki rządowej dotyczącej zamówień publicznych. Krótki i przejrzysty tekst. Niestety nie u nas - w Walii.
-
[zamówienia obronne] Komisja Europejska przypomina państwom członkowskim o obowiązywaniu dyrektywy obronnej. W praktyce dyrektywa jest w dużej mierze ignorowana. Przypomnienie zostało wysłane do 13 państw, w tym do Polski.
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »