W listopadzie ubiegłego roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-54/21, w której pytania prejudycjalne wystosowała Krajowa Izba Odwoławcza. Tematem wziętym pod lupę była tajemnica przedsiębiorstwa (a nawet szerzej - ochrona informacji poufnych) stosowana w ramach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Przywołany wyrok, poza kilkoma wzmiankami, nie odbił się szerszym echem wśród praktyków z Polski. Może dlatego, że zdaniem wielu nie będzie on stanowił rewolucji wobec ugruntowanego w krajowym orzecznictwie podejścia do tego zagadnienia? A może wręcz przeciwnie i warto mu się bliżej przyjrzeć, zwłaszcza że pytania prejudycjalne KIO trafiają do TSUE zdecydowanie rzadziej niż piłki Roberta Lewandowskiego do bramki przeciwnika?
Zgodnie z najnowszym orzeczeniem TSUE zamawiający jest uprawniony samodzielnie ocenić powagę ewentualnych naruszeń zawodowych dokonanych przez wykonawcę i na tej podstawie wykluczyć go z postępowania przetargowego.
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
Po letniej przerwie ruszamy z kolejną odsłoną naszych autorskich warsztatów skierowanych do wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych. Mamy nadzieję, że tak jak dotychczas będą one okazją do wymiany poglądów i dyskusji na temat praktycznych problemów, z którymi na co dzień borykają się zarówno wykonawcy, jak i zamawiający. Cieszy nas niezmiernie, że nasze warsztaty spotykały się z tak dobrym przyjęciem ze strony uczestników i że są wśród naszych Gości osoby, które nie opuściły ani jednego spotkania. Dziękujemy za to co było i zapraszamy na to, co przed nami. A przed nami pięć warsztatów – pierwszy z nich pt. „Orzeczenie TSUE w sprawie „Esaprojekt”. Przełom czy kontynuacja?” już 10 października. Rejestracja właśnie się rozpoczęła >
Trybunał Sprawiedliwości UE od pewnego czasu regularnie zabiera głos w sprawach zamówień publicznych. Jednym z wyroków, który warto przybliżyć, jest niezbyt znany w Polsce wyrok w sprawie C-6/15, TNS Dimarso NV przeciwko Vlaamse Gewest, z 14 lipca 2016 r. Dotyczy on tego, czy zamawiający musi podawać w SIWZ szczegółowe zasady metod oceny kryteriów, według których wybierana jest oferta najkorzystniejsza.
Współautorką tego wpisu jest dr Aneta Wala
Już za kilka dni wejdzie w życie nowelizacja ustawy Pzp. W jej ramach została dokonana specyficzna implementacja regulacji dyrektyw zamówieniowych odnoszących się do zapobiegania konfliktom interesów. Specyficzna, gdyż próżno szukać w znowelizowanej ustawie Pzp terminu "konflikt interesów", mimo że w dokumencie JEDZ, który będzie wypełniany w prawie każdym postępowaniu o udzielenie zamówień publicznych, każdy wykonawca będzie musiał udzielić odpowiedzi na pytanie, „Czy wie o jakimkolwiek konflikcie interesów spowodowanym jego udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia?" Warto zatem zapoznać się z orzeczeniem TSUE z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie C-538/13 eVigilio, w którym Trybunał wskazuje mechanizmy skutecznego kwestionowania sytuacji występowania konfliktu interesów oraz zasadę odwróconego ciężaru dowodu w zakresie wykazania konfliktu interesów. Omówienie tego orzeczenia przygotowała Aneta Wala i było ono pierwotnie opublikowane w nr 14 Zamawiającego.
Ponownie zebrałem linki do wybranych informacji, jakie pojawiły się w sieci w ostatnim czasie. Wyselekcjonowałem takie, które wiążą się z obszarem zainteresowań tego bloga. W tym dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości oraz materiały nt. prawa konkurencji w zamówieniach. Mam nadzieję, że czytelnicy tego bloga korzystają z moich zestawień - i byłoby miło, gdyby przekazali te informacje w komentarzach lub wskazali, że nie warto tej aktywności kontynuować.
Autorkami wpisu są dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska i dr Aneta Wala.
Ponieważ Polska do 18 kwietnia 2016 r. nie wdrożyła nowych dyrektyw zamówieniowych, można już powoływać się przed niektórymi zamawiającymi oraz KIO na niektóre z ich postanowień. Przedstawiamy zatem podstawowe zasady bezpośredniego stosowania przepisów dyrektyw.
W dniu 14 stycznia 2016 r. zostal wydany ciekawy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-234/14 dotyczący problematyki wykazywania polegania na potencjale podmiotów trzecich w ramach zamówień publicznych.
Chociaż media społecznościowe żyją głównie chwilą bieżącą, to jednak wiele udostępnianych w nich treści nie traci tak szybko na aktualności i warto się z nimi zapoznać nawet po pewnym czasie. Właśnie dlatego postanowiłem regularnie zamieszczać tutaj najbardziej interesujące linki, które opublikowałem na Twitterze (@tomasz_zalewski) lub w serwisie Linkedin.
W powszechnym przekonaniu zmiana wykonawcy zamówienia publicznego po zawarciu z nim umowy może nastąpić tylko w niewielu ściśle określonych sytuacjach, którymi są tzw. kumulatywne przystąpienie do długu w związku z nabyciem przedsiębiorstwa oraz sukcesja generalna, następująca w wyniku przekształcenia wykonawcy bądź dziedziczenia.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »