Od 28 czerwca 2016 r. zamawiający dysponują kolejnym narzędziem pozwalającym na lepsze niż do tej pory ukształtowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – mianowicie nowymi rozwiązaniami w zakresie podziału zamówienia na części.
Coraz mniej postępowań wszczyna się w trybie przetargu ograniczonego. W okresie od 1 stycznia do 19 kwietnia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 313 ogłoszeń o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego. W tym samym okresie 2016 r. ogłoszeń tych było 562 – nastąpił zatem spadek o 45%. Analogiczna statystyka dla ogłoszeń poniżej progów unijnych publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych to 125 ogłoszeń w 2017 r. i 216 ogłoszeń w 2016 r. – spadek o 42%.
Niedawna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych przyniosła ważne zmiany w zakresie możliwości korzystania z potencjału osób trzecich. Wygenerowała jednak także szereg wątpliwości dotyczących wykorzystywania potencjału osób trzecich w ramach przetargu ograniczonego i innych postępowań dwuetapowych. W szczególności dotyczyło to tego, czy można powoływać się na zdolności innych podmiotów w celu uzyskania lepszej oceny w ramach kryteriów selekcji i zakwalifikowania się na tzw. krótką listę. Od 14 grudnia br. wątpliwość ta znika za sprawą wejścia w życie ustawy z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Ostatnia nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych przyniosła nowy tryb postępowania – partnerstwo innowacyjne. Uregulowane jest ono przepisami art. 73a – 73h oddziału 6a ustawy. Jest to całkowicie nowy sposób zawarcia umowy o zamówienie publiczne, który umożliwia zamawiającemu zamówienie produktu lub usługi, które w chwili wszczęcia postępowania mogą jeszcze nie istnieć. I właśnie ukazało się pierwsze w Polsce ogłoszenie o wszczęciu postępowania w tym trybie.
O kontrowersjach wokół znowelizowanego prawa zamówień publicznych pisaliśmy już wielokrotnie. I wiele publikacji jeszcze przed nami. Tym razem jednak zainteresowanych tą tematyką zapraszamy na spotkanie inaugurujące trzecią edycję szkoleń w ramach naszego cyklu Akademia EuroZamówień. Z racji dużego zainteresowania tym szkoleniem odbędzie się ono w dwóch terminach: 18 i 26 października. Na drugi ze wskazanych terminów zostały jeszcze ostatnie wolne miejsce. Zapraszamy do rejestracji!
Akademia EuroZamówień to nasz cykl szkoleniowy skierowany do wszystkich uczestników rynku zamówień publicznych. Spotkania stanowią forum wymiany poglądów i dyskusji na temat praktycznych problemów, z którymi na co dzień borykają się zarówno wykonawcy, jak i zamawiający. Kolejna seria szkoleń rozpocznie się 18 października spotkaniem pt. "Nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych 2016. Największe kontrowersje". Szczegóły już wkrótce.
W dniu 22 czerwca 2016 r. Sejm rozpatrzył 120 poprawek wniesionych przez Senat do projektu nowelizacji ustawy Pzp. Część z nich przyjął, część odrzucił. Oznacza to zakończenie prac nad nowelizacją, która teraz trafi do podpisu Prezydenta. Jednak dopiero dzisiaj na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazał się tekst jednolity nowelizacji przygotowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu. [Aktualizacja 13.07.2016 r.] 13 lipca 2016 roku nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) i wejdzie w życie 14 dni później, tj. 28 lipca.
Ponownie zebrałem linki do wybranych informacji, jakie pojawiły się w sieci w ostatnim czasie. Wyselekcjonowałem takie, które wiążą się z obszarem zainteresowań tego bloga. W tym dwa wyroki Trybunału Sprawiedliwości oraz materiały nt. prawa konkurencji w zamówieniach. Mam nadzieję, że czytelnicy tego bloga korzystają z moich zestawień - i byłoby miło, gdyby przekazali te informacje w komentarzach lub wskazali, że nie warto tej aktywności kontynuować.
25 marca 2016 r. projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych trafił do Sejmu.
Dla zainteresowanych zamieszczamy zbiór praktycznych linków do źródłowych dokumentów oraz do śledzenia postępu prac legislacyjnych (także w Senacie).
Nowelizacja ustawy Pzp ma wdrożyć do polskiego prawa przepisy nowych dyrektyw unijnych, które powinny wejść w życie już 18 kwietnia. Tego dnia zacznie także obowiązywać w całej Unii Europejskiej tzw. jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ) na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. (więcej we wpisie Od kiedy obowiązek stosowania JEDZ-a w zamówieniach publicznych w Polsce?).
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »