Współautorami tego wpisu są Piotr Kunicki i Paulina Józefczuk.
Nic nie wskazuje na to, aby temat zmów przetargowych był tylko chwilową modą. Tytułem przykładu można wskazać chociażby na decyzję z dnia 23 stycznia 2014 roku, którą Prezes UOKiK ukarał sześciu przedsiębiorców karą o łącznej wysokości przekraczającej ćwierć miliona złotych za „niedozwolone wpływanie” na wyniki zamówień publicznych na utrzymanie zieleni przydrożnej i czystości pasów drogowych zarządzanych przez GDDKiA w woj. łódzkim. Dnia 18 lutego 2014 roku Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania, które sprawdzą, czy doszło do zmowy przedsiębiorców startujących w przetargach organizowanych przez Agencję Mienia Wojskowego oraz jednostkę wojskową w Warszawie.
Jak wynika ze niedawno ogłoszonej strategii działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Polityka Konkurencji na lata 2014-2018), jednym z podstawowych priorytetów Urzędu w zakresie ochrony konkurencji będzie zwalczanie zmów przetargowych.
Na stronie internetowej UOKIK jest wiele informacji na temat zmów przetargowych, jednak dokumentem, który naszym zdaniem najlepiej odzwierciedla obecny stan zaawansowania UOKIK w zakresie zmów przetargowych, jest Wzorzec zawiadomienia o podejrzeniu zmowy przetargowej.
- wykonawcy uzgodnili cenę lub inne warunki składanych ofert
- wykonawcy uzgodnili, który z nich nie weźmie udziału w przetargu wycofa złożoną już ofertę lub złoży ofertę wadliwą (podlegającą odrzuceniu)
- zamawiający uzgodnił z wykonawcą (wykonawcami) warunki składanych ofert, w szczególności co do faworyzowania określonego wykonawcy (wykonawców)
- przedsiębiorcy, którzy mogliby skutecznie uczestniczyć w przetargu jako samodzielni wykonawcy uzgodnili utworzenie antykonkurencyjnego konsorcjum.
- identyczne oferty; jednakowe niektóre parametry w ofertach
- nieuzasadnione parametry w ofertach
- jednakowy sposób kalkulacji przyjęty w ofertach
- takie same fragmenty ofert lub pism
- odwoływanie się w ofertach lub pismach do treści ofert innych wykonawców
- duża różnica w cenie pomiędzy ofertą najkorzystniejszą, a innymi ofertami
- mało szczegółowe, „pozorne” dokumenty złożone przez niektórych wykonawców i wyraźnie bardziej dokładna oferta wykonawcy typowanego na wygrywającego przetarg
- tam, gdzie w przetargu bierze udział przedsiębiorca spoza grupy wykonawców, których dotyczy podejrzenie, porównanie jego oferty z innymi ofertami ujawnia ich anomalie, zbieżności, błędy.
- ten sam charakter pisma w ofertach lub pismach
- jednakowe błędy obliczeniowe, ortograficzne, gramatyczne lub stylistyczne zawarte w ofertach lub pismach
- jednakowy wygląd graficzny ofert lub pism
- ten sam numer telefonu, faksu nadawcy lub adres do korespondencji podany w ofertach lub pismach
- jednakowy stempel pocztowy ofert wykonawców mających oddalone siedziby
- jednakowe formularze, blankiety, materiały papiernicze
- liczne podobne poprawki (np. wprowadzane odręcznie).
- więzy rodzinne
- powiązania kapitałowe
- powiązania gospodarcze
- często zawierane wzajemne umowy, np. o podwykonawstwo
- powiązania organizacyjne
- powiązania osobowe.
- z ustnych bądź pisemnych informacji pochodzących od przedsiębiorców, których dotyczy podejrzenie wynika, iż zawarli oni niedozwolone porozumienie
- częste kontakty między tymi przedsiębiorcami
- jednoczesne pobranie dokumentacji przetargowej
- pobranie dokumentacji przetargowej przez określonego wykonawcę również dla innych przedsiębiorców z grupy wykonawców, których dotyczy podejrzenie o zawarcie porozumienia
- złożenie ofert jednocześnie przez tych wykonawców
- złożenie ofert innych wykonawców przez określonego wykonawcę
- nieoczekiwana rezygnacja z uczestnictwa w przetargu wykonawcy składającego najkorzystniejszą ofertę, zwłaszcza w przypadku, gdy zwycięzca przetargu zawrze z nim umowę podwykonawstwa
- wykonawca składający zwycięską ofertę zawiera umowę podwykonawstwa z wykonawcą, który nie złożył najkorzystniejszej oferty lub też wycofał swoją ofertę
- zachowanie wykonawcy (wykonawców) wskazuje na znajomość ofert konkurentów
- zachowanie wykonawcy (wykonawców) wskazuje na pewność co do przyszłego wyniku przetargu
- oferta konsorcjum złożona przez przedsiębiorców, którzy mogliby wziąć udział w przetargu samodzielnie.
- udział w przetargach bądź składanie najkorzystniejszej oferty stale przez tych samych wykonawców w danych regionach geograficznych lub w przetargach organizowanych przez danych zamawiających
- nieskładanie nigdy najkorzystniejszych ofert przez określonych wykonawców, mimo że regularnie uczestniczą w przetargach
- inne zależności, schematy, wzory w składaniu najkorzystniejszej oferty w grupie określonych wykonawców
- niezłożenie ofert przez „stałych wykonawców” w przetargu, po których można było się spodziewać, iż będą w nim uczestniczyć
- oferty cenowe określonych wykonawców w danym przetargu są znacznie mniej korzystne niż: (i) ich oferty w innych przetargach, (ii) ich oferty cennikowe
- złożenie przez danego wykonawcę oferty znacznie korzystniejszej cenowo w stosunku do wcześniejszych jego ofert, po złożeniu oferty przez nowego wykonawcę, nieuczestniczącego, lub rzadko uczestniczącego we wcześniejszych przetargach.
Wzorzec zawiadomienia jest nie tylko praktyczną pomocą dla każdego, kto chciałby zgłosić podejrzenie zmowy przetargowej. Jest to jednocześnie swoista checklista dla każdego przedsiębiorcy, który chciałby uniknąć zarzutów udziału w zakazanym porozumieniu – ze strony konkurenta lub innego przedsiębiorcy uczestniczącego w postępowaniu przetargowym lub ze strony Prezesa UOKiK.
Choć przywołane powyżej zawarte we wzorcowym zawiadomieniu listy różnych zachowań i sytuacji, które mogą uzasadniać podejrzenie zmowy przetargowej, budzą podziw swoją różnorodnością, nie obejmują wszystkich sytuacji, w których może dochodzić do zmowy.
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postepowaniach dwuetapowych (przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny) – zmowa może być związana z wnioskami i ich treścią, a nie ofertami, na których skupia się UOKIK, tymczasem po zakwalifikowaniu się „zmówionych przedsiębiorców” do drugiego etapu, składanie ofert jest tylko formalnością
- udostępnianie potencjału osób trzecich – tzw. pożyczanie potencjału w wielu przypadkach wyeliminowało potrzebę tworzenia konsorcjów, gdyż wykonawca może spełnić warunki udziału w postepowaniu poprzez udostępnienie mu potencjału osób trzecich niezbędnego do spełnienia warunków udziału. Ponadto potencjał można udostępnić wielokrotnie w jednym postępowaniu, zaś umowę konsorcjum dotyczącą danego postępowania można zawrzeć tylko raz. Przykładowo wykonawcy mogą sobie wzajemnie udostępniać potencjał w ramach pierwszego etapu przetargu ograniczonego, co może umożliwić uzyskanie takiej liczby punktów, aby do składania ofert zostali zaproszeni tylko wykonawcy ze sobą zmówieni
- Postępowanie odwoławcze – na etapie postepowania odwoławczego możliwych jest wiele zachowań, które prowadzą do takich samych praktycznych konsekwencji jak klasyczna zmowa lub które mogą służyć maskowaniu zmowy poprzez składanie odwołań, które mają stworzyć pozory walki konkurencyjnej. Przykładowo - cofnięcie odwołania, które miało wszelkie szanse na jego uwzględnienie, może mieć skutek w postaci de facto umożliwienia wygrania przetargu przez innego wykonawcę.


Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »