W dniu 22 czerwca 2016 r. Sejm rozpatrzył 120 poprawek wniesionych przez Senat do projektu nowelizacji ustawy Pzp. Część z nich przyjął, część odrzucił. Oznacza to zakończenie prac nad nowelizacją, która teraz trafi do podpisu Prezydenta. Jednak dopiero dzisiaj na stronie Urzędu Zamówień Publicznych ukazał się tekst jednolity nowelizacji przygotowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu. [Aktualizacja 13.07.2016 r.] 13 lipca 2016 roku nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) i wejdzie w życie 14 dni później, tj. 28 lipca.
Znaczenie prawne będzie miał dopiero tekst opublikowany w Dzienniku Ustaw, niemniej jednak już dziś można rozpocząć analizę ostatecznego tekstu nowelizacji pod kątem wyzwań, jakie przyniesie ona zarówno wykonawcom, jak i zamawiającym - tym bardziej że vacatio legis jest bardzo krótkie, bo tylko 14 dni od publikacji. Można zatem przypuszczać, że nowelizacja wejdzie w życie w połowie lipca br.
[Aktualizacja 13.07.2016 r.] Nowelizacja została opublikowana 13 lipca 2016 r. w Dzienniku Ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) i wejdzie w życie 14 dni później, tj. 28 lipca.
Dociekliwym polecamy przygotowany przez nas kompletny opis procesu legislacyjnego z linkami do wszystkich kolejnych projektów i druków sejmowych oraz wypowiedzi i stanowisk. Może się przydać w trakcie interpretacji niektórych nowych zapisów nowelizacji.
Już od pewnego czasu szkolimy naszych klientów - zwłaszcza wykonawców - pod kątem zmian, które wprowadza nowelizacja.
W naszej ocenie, największe znaczenie dla wykonawców będą miały:
-
nowe zasady opisu przedmiotu zamówienia
-
wprowadzenie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówieniowego (którego wypełnienie wymaga – wbrew pozorom – namysłu i przeprowadzenia starannej samoanalizy)
-
nowe zasady korzystania z zasobów osób trzecich
-
obowiązkowe klauzule społeczne, zwłaszcza obowiązek zatrudniania na umowę o pracę
-
szersze stosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert
-
nowe, dużo bardziej liberalne, zasady zmiany umów,
-
nowe podstawy do składania odwołań przy zamówieniach poniżej progów unijnych.
Zmiany te będą mieć znaczenie dla wszystkich wykonawców – oprócz nich szereg innych zmian będzie ważnych dla poszczególnych branż lub rodzajów zamówień.
Do spełniania nowych wymogów warto się przygotować, dlatego zachęcam do kontaktu z nami, aby porozmawiać o tym, jakie zmiany te mogą mieć znaczenie dla konkretnego sektora, jak się do nich właściwie przygotować oraz jak przygotować pracowników działu ofertowania do składania ofert na nowych zasadach.
Zachęcam też do lektury naszych wpisów nt. nowelizacji. Wśród nich polecamy:
-
Spóźniona implementacja nowych dyrektyw zamówieniowych może słono kosztować
-
Czy nowelizacja ustawy Pzp wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa?
Autorem tego wpisu jest Tomasz Zalewski
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »