Zgodnie z najnowszym orzeczeniem KIO obowiązek weryfikowania poprawności obliczenia ceny oferty przez zamawiającego dotyczy również wynagrodzenia ryczałtowego, a charakter kosztorysów dołączonych do oferty wskazującej na wynagrodzenie ryczałtowe, jest wiążący.
Autorem tekstu jest dr Magdalena Łuczak-Golenia.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy zgodnie z formularzem oferty wykonawca miał wskazać na wynagrodzenie ryczałtowe za realizację przedmiotu zamówienia, obliczone zgodnie z formularzem cenowym (kosztorysem) stanowiącym integralną część oferty; kosztorysy w podziale na poszczególne branże robót stanowiły załączniki do SIWZ. Zamawiający wskazał w SIWZ, że cena podana w ofercie powinna zawierać wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia. Zamawiający w trakcie oceny ofert nabrał wątpliwości co do wartości ceny w jednej z ofert, ponieważ inna była kwota podana jako ryczałt za wykonanie przedmiotu umowy, a inna wychodziła po zsumowaniu wszystkich branżowych kosztorysów, które po zsumowaniu z założenia miały wskazywać na całościową cenę ryczałtową. Wobec powyższego zamawiający wezwał wykonawcę w trybie art. 87 ust. 1 PZP do złożenia wyjaśnień w zakresie treści oferty. Wykonawca w odpowiedzi wskazał, iż omyłka wynika z błędu w pobraniu i subsumpcji danych przez arkusz kalkulacyjny. W efekcie zamawiający na mocy art. 87 ust. 2 pkt. 3 PZP poprawił omyłkę w kosztorysie ofertowym polegającą na błędnym iloczynie ceny jednostkowej i ilości robót, kolejno zamawiający samodzielnie zsumował załączone do oferty kosztorysy i określił na nowo wartość oferty wykonawcy. Inny z wykonawców uznał ww. działania zamawiającego za niedopuszczalne, wskazując, iż wynagrodzenie wykonawcy zostało określone jako ryczałtowe, a tym samym załączone do oferty kosztorysy mają jedynie charakter pomocniczy i nie mogą stanowić podstawy korekty oferty.
Krajowa Izba Odwoławcza w orzeczeniu z dnia 10 lipca 2019 r. KIO 1205/19 nie podzieliła ww. argumentacji odwołującego. KIO podkreśliła, że „niezależnie od przyjętego w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego modelu wynagrodzenia żaden przepis PZP nie zwalnia zamawiającego z obowiązku weryfikacji poprawności obliczenia ceny oferty, zwłaszcza w przypadkach, w których - jak w tej sprawie - wykonawcy zobligowani byli do przedstawienia dokumentów stanowiących podstawę wyliczenia ceny oferty”. Jednocześnie KIO przypomniała, że przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 lit. a PZP, zgodnie z którym w przypadku oferty z ceną ryczałtową przyjmowało się, że prawidłowo podano cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia, został uchylony w wyniku nowelizacji z 2008r.
KIO wskazała, iż zaakceptowanie poglądu o niewiążącym charakterze kosztorysów utrudniałoby, a wręcz uniemożliwiałoby zamawiającemu skuteczne przeprowadzenie procedury oceny rażąco niskiej ceny, której dopuszczalność nie jest ograniczona przyjętym w danej sprawie modelem wynagrodzenia wykonawcy.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »