W tej sprawie jest wszystko: duże pieniądze, międzynarodowe koncerny, ale przede wszystkim: istotny wątek merytoryczny. Dotyczy ona przetargu z 2020 r. wszczętego w Rumunii na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W wyniku wprowadzonych w kwietniu 2020 r. zmian w rumuńskim ustawodawstwie, z walki o kontrakt zostało wyeliminowane konsorcjum, na czele którego stała chińska spółka. Powodem powyższego był fakt, że jako przedsiębiorca chiński podmiot ten nie został objęty definicją pojęcia „wykonawca” w rozumieniu ustawy rumuńskiego Prawa zamówień publicznych. W rezultacie tego, że Konsorcjum nie zgodziło się z tym wykluczeniem sprawa zawędrowała najpierw do Sądu Apelacyjnego w Bukareszcie a następnie (w wyniku jego aktywności) znalazła się na wokandzie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Sąd rumuński spytał TSUE w szczególności o to czy fundamenty unijnego prawa zamówień publicznych (tj. zasada równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności) uniemożliwiały wprowadzenie rządowi rumuńskiemu zmiany przepisów przetargowych skutkującej wykluczeniem podmiotów niepodlegającym unijnym dyrektywom (np. wykonawcom chińskim). Nie bez znaczenia pozostawał także fakt, że przepisy te weszły w życie w trakcie toczącego się przetargu.
11 maja b.r. Rzecznik Generalny TSE – ATHANASIOS RANTOS – przedstawił stanowisko, w którym uznał, że podmioty gospodarcze z państw trzecich niebędących stronami umów wiążących UE w sprawie zamówień publicznych (np. chińska spółka) nie mogą powoływać się skutecznie na naruszenie w stosunku do nich wspomnianych powyżej naczelnych zasad unijnego prawa zamówień publicznych.
Wprawdzie omawiana sprawa (C-266/22) cały czas czeka na wyrok TSUE (wspomniana wypowiedź Rzecznika Generalnego stanowi jedynie jego zapowiedź), to już dzisiaj może stanowić istotny sygnał dla unijnego rynku zamówień publicznych. Z jednej strony sprawa ta ma charakter „punktowy” (dotyczy ustawodawstwa jednego, konkretnego państwa członkowskiego), jednak z drugiej strony – także biorąc pod uwagę działania Prawodawcy Unijnego na polu wcielania w życie Międzynarodowego Instrumentu Zamówień (o czym pisaliśmy tutaj: LINK) może znaleźć szersze praktyczne zastosowanie. W każdym przypadku będziemy się tej sprawie bacznie przyglądali.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »