Autorem tego artykułu jest Witold Sławiński.
Modyfikacja umowy o zamówienie publiczne to zagadnienie, które w praktyce budzi wiele, nie zawsze uzasadnionych wątpliwości. Przepis art. 144 ust. 1 Pzp zakazuje dokonywania istotnych zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ przewidział możliwość i konieczne warunki ich dokonania. Omawiany przepis obowiązujący w brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 5 listopada 2009 r., wdrożył do polskiego porządku prawnego utrwalone już orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości w zakresie dopuszczalności zmian w treści umowy. Jednakże, sama treść przepisu nie wystarczy, aby rozwiać wszystkie wątpliwości, które mogą się pojawić w trakcie jego stosowania.
Punktem wyjścia przy ocenie czy zmiana treści zawartej umowy jest możliwa z punktu widzenia Pzp jest zakwalifikowanie jej jako istotnej lub nie.
W kwestii istotności zmian wielokrotnie stanowisko zajmował Trybunał Sprawiedliwości, wystarczy choćby wspomnieć wyroki w sprawie C-496/99 P Komisja Wspólnot Europejskich v. CAS Succhi di Frutta SpA czy C-337/98 Komisja Wspólnot Europejskich v. Republika Francuska.
Zmiana istotna
W wyroku C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH przeciwko Republik Österreich (Bund), APA-OTS Originaltext-Service GmbH i APA Austria Presse Agentur registrierte Genossenschaft mit beschränkter Haftung Trybunał stwierdził, że z istotnymi zmianami mamy do czynienia gdy:
- wskazują one na wolę ponownego negocjowania warunków zamówienia
- modyfikują krąg wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie zamówienia
- dopuszczają inne oferty niż pierwotnie wybrana
- dochodzi do znacznego poszerzenia zakresu zamówionych usług, które nie było wcześniej przewidziane
- ma miejsce modyfikacja równowagi ekonomicznej umowy na korzyść wykonawcy w sposób, który nie był przewidziany w jej pierwotnej treści
- dochodzi do zastąpienia kontrahenta, któremu instytucja zamawiająca pierwotnie udzieliła zamówienia, przez inny podmiot.
Ponadto, w najnowszym orzecznictwie Trybunał stwierdził, że zastąpienie kluczowego podwykonawcy może w wyjątkowych przypadkach stanowić zmianę istotną, zwłaszcza jeśli skorzystanie z jego usług było czynnikiem rozstrzygającym o zawarciu umowy pomiędzy stronami (sprawa C-91/08 Wall AG v. Frankfurt nad Menem).
Zbliżone stanowisko odnośnie„istotności” zmian zajął Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w opinii prawnej „Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego w związku z ustawową zmianą stawki podatku VAT”. Akcentuje ona konieczność zbadania i porównania treści stosunku prawnego (umowy) z treścią oferty wykonawcy. Prezes UZP stanął na stanowisku, że zmiana jest niedopuszczalna, jeżeli jej wprowadzenie spowoduje, że zobowiązanie wykonawcy będzie znacząco różnić się od tego, które zawarł on w swojej w ofercie. W tym zakresie, treść opinii Prezesa Urzędu koresponduje z tezą 34 wyroku w sprawie C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH przeciwko Republik Österreich (Bund), APA-OTS Originaltext-Service GmbH i APA Austria Presse Agentur registrierte Genossenschaft mit beschränkter Haftung, w której Trybunał zaakcentował, że zmiana umowy może być uznana za istotną jeżeli w sposób znaczący odbiega od warunków pierwotnego zamówienia.
Na gruncie prawa polskiego takie stanowisko może jednak budzić pewne kontrowersje. Zgodnie z art. 140 ust. 1 Pzp zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem zawartym w ofercie. Zakres świadczenia wykonawcy, wynikający z umowy w sprawie zamówienia publicznego, musi zatem ściśle odpowiadać złożonej ofercie.
Tymczasem, zgodnie z przywołanym orzecznictwem Trybunału i opinią Prezesa UZP zasadne wydaje się twierdzenie, iż zakazem wynikającym z art. 144 ust. 1 Pzp. objęte są wyłącznie te zmiany, które powodują, że zobowiązanie wykonawcy będzie odbiegać istotnie od zobowiązania zawartego w jego ofercie. De facto, oznacza to możliwość innej niż „istotna” zmiany zakresu zobowiązania wykonawcy w stosunku do treści oferty.
Przyjęcie odmiennej, bardziej restrykcyjnej wykładni art. 144 ust. 1 Pzp w świetle brzmienia art. 140 ust. 1 Pzp oznaczałoby, że możliwość dokonania zmian umowy na gruncie tego pierwszego przepisu byłaby praktycznie niemożliwa.
Generalnie lista okoliczności, które należy rozważyć dla oceny charakteru ewentualnej zmiany umowy, w świetle opinii Prezesa UZP jest spójna z tą wskazaną w orzecznictwie TSUE. Tę ostatnią można więc potraktować jako swoisty test. Jeśli odpowiedź na którekolwiek z pytań jest pozytywna, mamy do czynienia ze zmianą istotną. Jeśli zaś odpowiedzi na wszystkie pytania są negatywne, zmiana jest nieistotna.
Zmiana nieistotna
Przywołana już opinia Prezesa UZP, w kontekście ustawowej zmiany stawki podatku VAT, która jest zdarzeniem zewnętrznym, niezależnym od woli stron i dotyczy w równym stopniu wszystkich płatników, za nieistotną uznała zmianę umowy wywołaną przyczynami zewnętrznymi, które w sposób obiektywny uzasadniają potrzebę i konieczność jej wprowadzenia, ale ona sama:
- nie zaburza równowagi ekonomicznej pomiędzy wykonawcą a zamawiającym
- nie prowadzi do zachwiania pozycji konkurencyjnej wykonawcy w stosunku do innych podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia
- nie modyfikuje kręgu wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia lub zainteresowanych udziałem w postępowaniu.
Nie oznacza to jednak, że tylko takie zdarzenia mogą być źródłem nieistotnej zmiany umowy. O tym, czy zmiana jest istotna czy nie niekoniecznie decyduje także np. jej wartość obliczana wg np. zwiększonego wynagrodzenia wykonawcy. Wyobraźmy sobie, że po podpisaniu umowy na dostawę komputerów z jakichś obiektywnych względów okaże się, że do części z nich konieczne jest zamówienie dysków twardych innego rodzaju. Jeśli po przeprowadzeniu testu na istotność takiej zmiany uzyskamy same negatywne odpowiedzi, mamy do czynienia ze zmianą nieistotną.
Zmiana (nie) przewidziana?
W dalszej kolejności należy sprawdzić, czy zamawiający przewidział możliwość istotnej zmiany umowy oraz czy określił warunki jej dokonania w treści ogłoszenia o zamówieniu lub w SIWZ.
Zarówno ogłoszenie, jak i SIWZ są przygotowywane przez zamawiającego. Stanowią więc oświadczenia jego woli i podlegają regułom ich wykładni (art. 65 k.c. w zw. z art. 14 Pzp).
Jeżeli zatem ze sformułowań użytych przez zamawiającego w ogłoszeniu lub SIWZ w sposób jasny i niebudzący wątpliwości wynika, że dopuszcza on możliwość zmiany przedmiotu umowy, to powinna być ona uznana za dopuszczalną.
Przepisy ustawy Pzp nie nakazują szczególnego wyodrębnienia dopuszczalności zmian umowy w ogłoszeniu o zamówieniu (np. poprzez użycie konkretnych sformułowań). Mimo, iż skorzystanie ze specjalnych zwrotów (np. „zamawiający przewiduje zmianę postanowień umowy w sytuacji, gdy…” itp.) nie jest konieczne, to jednak jest to bardzo praktyczne i pożądane rozwiązanie w celu uniknięcia ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.
W miarę możliwości, zamawiający powinien również, poprzez wskazanie okoliczności i przesłanek skutkujących modyfikacją umowy, określić warunki dokonania i zakresu zmian.
Podsumowanie
Powyższe rozważania można ująć w postaci następującego diagramu. Kliknij tutaj, aby pobrać plik w wersji PDF.






Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.
Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »