2013-02-21
Wybiła godzina zero

Autorem tego wpisu jest Piotr Kunicki

20 lutego 2013 r. weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Wydarzenie to jest o tyle ważne, że nowelizacja nie tylko zmienia niektóre przepisy części ogólnej i dotyczącej zamówień sektorowych, ale także wprowadza do polskiego porządku prawnego tzw. zamówienia obronne. Dotychczas były one zazwyczaj udzielane poza regulacjami ustawy Pzp. O najważniejszych zmianach pisaliśmy już wcześniej.

Jedną z bardziej komentowanych zmian, a zarazem zmianą której praktyczne zastosowanie będzie zależało jedynie praktyki zamawiających, jest wprowadzenie dialogu technicznego. Przykłady jego stosowania w Wielkiej Brytanii oraz wady i zalety rozwiązania polskiego opisał już na blogu Tomasz Zalewski, natomiast ewentualne problemy związane z jego stosowaniem omówiła w swoim wpisie dr Aleksandra Kunkiel-Kryńska. Najbliższy rok pokaże, czy wprowadzone mechanizmy się sprawdzą i faktycznie ułatwią życie uczestnikom rynku. Oby nie doszło do zwyczajowych nadinterpretacji przepisów, które spowodują niechęć zamawiających do stosowania dialogu technicznego.

Największa część nowelizacji to ta, która przyczyni się do zmiany funkcjonowania rynku zamówień obronnych. Z zaciekawieniem obserwowałem wzrost liczby zamówień dla polskiego sektora zbrojeniowego przed 20 lutego 2013 r., od której to daty nabywanie uzbrojenia będzie musiało odbywać się na zasadach konkurencyjnych. Przypuszczam, że jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji aneksowano wiele umów ramowych, dotyczących nabywania uzbrojenia, w taki sposób, aby jednostkowe zamówienia składane na ich podstawie stanowiły wykonywanie umowy a nie nowe zamówienie publiczne. Samo zagadnienie umów ramowych  analizowałem już w maju ubiegłego roku.

Warto jednak pamiętać, że przepisy ustawy Pzp dotyczące zamówień obronnych zawierają wiele wyłączeń, w szczególności to związane z koniecznością zabezpieczenia istotnego interesu bezpieczeństwa państwa – o dyskusji na ten temat w prowadzonej w ramach think-tanku Fundacji im. K. Pułaskiego pisałem przy okazji spotkania eksperckiego „Uwolnienia europejskiego rynku zbrojeniowego: konsekwencje wprowadzenia dyrektywy 2009/81” oraz konferencji „Wspólny europejski rynek uzbrojenia. Szansa czy zagrożenie dla bezpieczeństwa Polski?”. Wyłączenie to nie odnosi się jednak do produktów podwójnego przeznaczenia, czyli takich które przeznaczone są do działalności wojska, ale także służb ratowniczych – więcej o wyroku TSUE w tym zakresie można przeczytać w moim wpisie poświęconym sprawie Insinooritoimisto InsTiimi Oy, C-615/10. Inną istotną możliwością wyłączenia przepisów ustawy Pzp jest okoliczność powołania się na konieczność ochrony informacji poufnych, którą analizowałem we wpisie z września ub. roku.

Tematem, który jest bardzo silnie związany z możliwością wyłączenia stosowania przepisów ustawy Pzp do zamówień obronnych jest offset. O tym, jak bardzo istotny jest to problem świadczy chociażby krótkie podsumowanie dyskusji, w której uczestniczyłem w ramach Deutsches Kompensations Forum. Tematem powiązanym są zasady doboru podwykonawców sektora obronnego uregulowane w ustawie Pzp.

Pozostałe aspekty związane z nowelizacją, w tym z zamówieniami obronnymi, będziemy systematycznie omawiać na naszym blogu i już wkrótce uwzględnione zostaną one w naszym przewodniku po ustawie Pzp w formie Q&A – Procurement Explorerze, w nowym rozdziale „Defence sector procurements”.

Jednakże, nawet ten, kto przyswoi wiedzę związaną z ostatnią nowelizacją ustawy Pzp nie może spać spokojnie – kolejna nowelizacja jest już w przygotowaniu!

.


Dodaj komentarz
Nick/Pseudonim
WWW
Treść
Subskrybuj

Powiadamiaj mnie o nowych komentarzach do tego artykułu
E-mail (ukryty)


Bądź na bieżąco

Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę. 


O serwisie

Omawiamy wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE i ich wpływ na wykładnię prawa zamówień publicznych w Polsce. Śledzimy i komentujemy proces legislacyjny w Unii Europejskiej. Odnosimy się do aktualnych zagadnień polskiego orzecznictwa.

My w prasie

Zamieszczamy tu linki do artykułów prasowych poświęconych prawu zamówień publicznych - tych wyłącznie naszego autorstwa, jak i takich, w których komentujemy rzeczywistość prawną wraz z innymi ekspertami. Zobacz »

O autorach
Ostatnie komentarze
Archiwum
Tagi
dyrektywy (50)implementacja (44)nowelizacja (41)Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (33)zamówienia publiczne (33)
orzecznictwo TS (32)dyrektywa obronna (30)dyrektywa klasyczna (27)2004/18/EC (20)wykluczenie wykonawców (19)varia (18)KIO (18)polityka unijna (18)harmonizacja (18)dialog techniczny (16)pytanie prejudycjalne (14)wykluczenie (12)artykuły prasowe (11)UZP (10)istotna zmiana umowy (10)zmiana umowy (10)wykonawca zagraniczny (10)Akademia EuroZamówień (10)zamówienia publiczne w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (9)konferencje (9)konsorcjum (8)JEDZ (8)podwykonawca (8)zasada proporcjonalności (7)informacja (7)offset (7)zmowy przetargowe (7)Prezes UZP (6)SIWZ (6)partnerstwo innowacyjne (6)prawo antymonopolowe (6)wykonawcy (5)podwykonawstwo (4)polonizacja (4)odwołanie (4)odpowiedzialność karna (4)dyrektywy zamówieniowe (4)Chambers and Partners (4)Procurement Explorer (4)elektronizacja zamówień publicznych (4)Znalezione Polubione (4)prawo autorskie (4)dialog konkurencyjny (4)innowacje (4)dyrektywy zamówieniowe 2014 (4)nieuczciwa konkurencja (4)Komisja Europejska (4)zamówienia innowacyjne (3)utwór (3)korzystanie z potencjału osób trzecich (3)dokumenty (3)kary umowne (3)zmiana wykonawcy (3)czarna lista (3)pzp (3)podział zamówienia na części (3)kryteria oceny ofert (3)tajemnica przedsiębiorstwa (3)umowy ramowe (3)usługi prawne (3)korupcja (3)wpis od skargi (2)aplikacja mobilna (2)potencjał ekonomiczny (2)przetarg ograniczony (2)Platforma e-Zamówienia (2)UOKiK (2)zamawiający (2)odszkodowanie (2)prawo restrukturyzacyjne (2)roboty budowlane (2)EPMS (2)odrzucenie oferty (2)zamówienia informatyczne (2)wybór najkorzystniejszej oferty (2)Sąd Najwyższy (2)dane osobowe (2)wyrok KIO (2)umowy deweloperskie (2)Open-book (2)unijny rynek zamówień publicznych (2)metatagi (1)2014/24/UE (1)opis przedmiotu zamówienia (1)skan oferty (1)Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (1)sytuacja ekonomiczna (1)zasada anonimowości (1)regulamin dialogu (1)Zamówienia in-house (1)transformacja cyfrowa (1)naruszenie dóbr osobistych (1)POIŚ (1)anonimowość (1)zamówienie na usługi prawne (1)potencjał osób trzecich (1)konkurs (1)screening (1)start-up (1)doświadczenie (1)eafip (1)rozmowa (1)kontrahent (1)podatki w zamówieniach publicznych (1)rynek brytyjski (1)połączenia (1)zgoda na przetwarzanie danych osobowych (1)dobre praktyki (1)praca konkursowa (1)tryby udzielania zamówień publicznych (1)wydatki niekwalifikowalne (1)metadane (1)umowa z wykonawcą (1)klauzule niedozwolone (1)SPV (1)dotacje unijne (1)zamówienia podprogowe (1)negocjacje z ogłoszeniem (1)anonimowość w konkursie (1)Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (1)przetarg na usługi prawne (1)RPO (1)e-discovery (1)kryteria selekcji (1)test statystycznej jednorazowości (1)baza danych (1)gość bloga (1)innowacyjne zamówienia publiczne (1)blog (1)MyNetwork (1)roszczenie (1)skarga (1)ICT (1)cloud computing (1)umowy wzajemne (1)przejęcie długu (1)Unia Europejska (1)ryzyka kontraktowe (1)pliki elektroniczne (1)ochrona danych osobowych (1)konflikt interesów (1)korekty finansowe (1)uciążliwe warunki umowy (1)
więcej...
Poznaj inne nasze serwisy

Blog W ramach regulacji
Blog IPwSieci.pl
Blog kodeksWpracy.pl
Blog PrzepisNaEnergetyke.pl

Ta strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz dla prawidłowego funkcjonowania strony. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo poprzez ustawienia przeglądarki lub wyrażenie zgody poniżej. Możliwe jest także wyłączenie cookies poprzez ustawienia przeglądarki, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej w naszej polityce prywatności.



Akceptuję